Digitalcash.hu
  • Telefonszámunk:
  • Címünk
    Budapest, Hungary
  • Munkaidőnk:
    Hétfő - Péntek 9.00 - 17.00

New to site?


Login

Lost password? (X)

Already have an account?


Signup

(X)
Farooq
KezdőlapAdózásA kriptoeszközökre vonatkozó adatszolgáltatási keret alapján történő automatikus információcseréről szóló illetékes hatóságok közötti többoldalú Megállapodás kihirdetéséről.
05
nov

A kriptoeszközökre vonatkozó adatszolgáltatási keret alapján történő automatikus információcseréről szóló illetékes hatóságok közötti többoldalú Megállapodás kihirdetéséről.

  • Szerző
    dr. Varsányi Károly
  • Kommentek
    0 Komment
  • Kategória

Leánykori nevén a T/12489 törvényjavaslat (tervezet.)

Mi is ez a dolog?

Van ez EU-nak egy úgynevezett DAC-8 irányelve (EU-s tagállamok közötti adózási adminisztratív együttműködésről szóló meglévő szabályok), illetve vannak az OECD által kidolgozott Crypto-Asset Reporting Framework (CARF) rendelkezések, amelyek együttesen globális szinten teremtik meg a kriptoeszközökre vonatkozó adatcsere-mechanizmust.

A címben szereplő törvényjavaslat, meg a fenti 2 (DAC-8 és CARF) rendelkezésekben foglaltak magyar jogrendbe való beépítését célozza.

Miért fontos még?

Mert bővül a jogi definíciós tárház (amit itthon még 2018-ban én kezdtem önkéntesen és önkényesen kidolgozni) és a magyar jogban is megerősítést nyer majd a releváns kriptoeszköz (pl: Bitcoin, Ethereum), releváns ügylet, adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó felhasználó, fiat pénz, adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó lakossági fizetési ügylet stb. jogi definíciói.

Mi a Releváns kriptoeszköz?

A „Releváns kriptoeszköz” olyan Kriptoeszköz, amely nem Digitális jegybankpénz, nem meghatározott elektronikus pénzeszköz, és nem olyan Kriptoeszköz, amelyről az Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltató szabályszerűen megállapította, hogy fizetésre vagy befektetési célra nem használható.

A „releváns kriptoeszköz” tehát egy hivatalos hivatalos megfogalmazás, fordított irányból közelítő, tehát kizáró jogi kategória, amely minden olyan kriptoeszközt magában foglal, amely nem minősül jegybanki digitális fizetőeszköznek vagy „meghatározott elektronikus pénzeszköznek”. Kiterjed az olyan kriptovalutákra, mint a Bitcoin, Ethereum és más hasonló digitális eszközök, de kizárja a központi bankok által kibocsátott digitális fizetőeszközöket. 

Ehhez társul majd a Releváns ügylet jogi fogalma is.

A „Releváns ügylet” a következőket takarja:

a) Csereügylet; és
b) Releváns kriptoeszközök átutalása.

A „Csereügylet” a következőket takarja:
a) csereügylet Releváns kriptoeszközök és Fiat pénz között; és
b) csereügylet a Releváns kriptoeszközök egy vagy több formája között.

Az „Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó lakossági fizetési ügylet” olyan, javak vagy
szolgáltatások vásárlása céljából, Releváns kriptoeszközökkel végrehajtott Átutalás, amelynek
értéke nagyobb, mint 50.000 USD.

Az „Átutalás” olyan ügylet, amelynek során Releváns kriptoeszköz mozog egy Kriptoeszközfelhasználó Kriptoeszközcíme vagy -számlája és egy olyan Kriptoeszközcím vagy -számla között, amely különbözik az Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltató által a Kriptoeszközfelhasználó részére fenntartott címtől vagy számlától, továbbá az ügylet időpontjában az Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltató legjobb tudomása szerint az ügylet Csereügyletként nem azonosítható.

A „Fiat pénz” egy joghatóság olyan hivatalos pénzneme, amelyet a joghatóság vagy a joghatóság kijelölt jegybankja, illetve más pénzügyi hatóság bocsátott ki, és kifejezhető fizikai bankjegyekben, pénzérmékben, vagy a digitális pénz különböző formáiban, beleértve a banki tartalékokat és a Digitális jegybankpénzt is. A kifejezés magában foglalja a kereskedelmi banki pénzt és az elektronikus pénzeszközöket (köztük a Meghatározott elektronikus pénzeszközöket) is.

Maga a törvényjavaslat és a benne foglalt kötelezettségek az alábbiak szerint fognak alakulni, kivonatolt, nem teljeskörű és bővebben nem részletezett formában:

Az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Személyek vonatkozásában az alábbi információkat kell megosztani a másik Joghatósággal:

a) az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó egyes Felhasználók neve, címe, az illetőség szerinti joghatóság(ok), adóazonosító száma(i) és magánszemély esetében születési ideje és helye, valamint azon Szervezetek esetében, amelyek az átvilágítási eljárások alkalmazását követően egy vagy több olyan Ellenőrzést Gyakorló Személlyel rendelkező szervezetnek minősülnek, akik Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Személyek, a Szervezet neve, címe, az illetőség szerinti joghatóság(ok) és adóazonosító száma(i), valamint a Szervezet felett Ellenőrzést Gyakorló, Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó minden egyes Személy neve, címe, az illetőség szerinti joghatóság(ok), adóazonosító száma(i), születési ideje és helye, valamint az(ok) a feladatkör(ök), amely(ek) alapján az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Személy a Szervezet felett Ellenőrzést Gyakorló Személy

b) az Adatszolgáltatásra Kötelezett Kriptoeszköz-szolgáltató neve, címe és azonosítószáma (ha van
ilyen)

c) a Releváns Kriptoeszköz minden olyan típusa esetében, amely tekintetében az Adatszolgáltatásra Kötelezett Kriptoeszköz-szolgáltató az adott naptári évben vagy adott esetben más megfelelő adatszolgáltatási időszakban Releváns Ügyleteket hajtott végre

i) a Releváns Kriptoeszköz típusának teljes megnevezése

ii) a Fiat Pénzért történő vásárlások tekintetében a kifizetett teljes bruttó összeg, az egységek száma összesen és a Releváns Ügyletek száma

iii) a Fiat Pénzért történő eladások tekintetében a beérkezett teljes bruttó összeg, az egységek száma összesen és a Releváns Ügyletek száma

iv) más Releváns Kriptoeszközben történő vásárlások tekintetében a teljes valós piaci érték, az egységek száma összesen és a Releváns Ügyletek száma

v) más Releváns Kriptoeszközben történő eladások tekintetében a teljes valós piaci érték, az egységek száma összesen és a Releváns Ügyletek száma

vi) az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Lakossági Fizetési Műveletek teljes valós piaci értéke, az egységek száma összesen és az ilyen fizetési műveletek száma

vii) az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Felhasználó részére történő, a c) pont ii) és iv) albekezdés hatálya alá nem tartozó Átutalások tekintetében az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Ügyletek teljes valós piaci értéke, az egységek száma összesen és a Releváns Ügyletek száma, valamint az ilyen ügyletek megosztva az átutalás típusa szerint, amennyiben az ismert az Adatszolgáltatásra Kötelezett Kriptoeszköz-szolgáltató számára

viii) az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Felhasználó által indított, a c) pont iii), v) és vi) albekezdés hatálya alá nem tartozó Átutalások tekintetében az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Ügyletek teljes valós piaci értéke, az egységek száma összesen és a Releváns Ügyletek száma, valamint az ilyen ügyletek megosztva az átutalás típusa szerint, amennyiben az ismert az Adatszolgáltatásra Kötelezett Kriptoeszköz-szolgáltató számára

ix) az Adatszolgáltatási Kötelezettség Alá Tartozó Felhasználó által indított és az Adatszolgáltatásra Kötelezett Kriptoeszköz-szolgáltató által az Adatszolgáltatásra Kötelezett Kriptoeszköz-szolgáltató tudomása szerint kriptoeszköz-szolgáltatóhoz vagy pénzügyi intézményhez nem kapcsolódó kriptotárcacímekre teljesített átutalások teljes valós piaci értéke, valamint az egységek száma összesen.

1. Tekintettel a 2. cikk 3. bekezdésére és a 7. cikkben leírt értesítési eljárásra, beleértve az abban meghatározott időpontokat, az információkat 7. rész 1a) albekezdése szerint az értesítésben meghatározott évtől kezdődően az információval érintett naptári évet követő kilenc hónapon belül kell kicserélni.

Az Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltatókra vonatkozó, I. részben leírt kötelezettségek és III. részben leírt átvilágítási eljárások hatálya alá tartozó Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltató minden releváns naptári évre vagy egyéb megfelelő adatszolgáltatási időszakra vonatkozóan köteles bejelenteni az alábbi adatokat az Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó Kriptoeszköz-felhasználókról vagy Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó Ellenőrzést gyakorló személyek ellenőrzése alatt állnak:

1. minden Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó felhasználó személy esetén a név, a cím, az illetékes joghatóság(ok), a TIN-szám(ok), illetve a születési hely és idő (magánszemély esetén); Szervezetek esetén, ha az átvilágítási eljárások egy vagy több Ellenőrzést gyakorló személyt Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó személyként azonosítottak, akkor a Szervezet neve, címe, az illetékes joghatóság(ok), a TIN-szám(ok), valamint az Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó személy neve, lakcíme, az illetékes joghatóság(ok), a TIN-szám(ok) illetve a születési hely és idő, valamint az(ok) a szerepkör(ök), amely(ek) értelmében az Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó személy a Szervezet felett Ellenőrzést gyakorló személy;

2. az Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltató neve, címe és azonosítási száma (ha van);

3. minden Releváns kriptoeszközről, amellyel kapcsolatban a szolgáltató Releváns ügyletet hajtott végre a releváns naptári évben vagy más adatszolgáltatási időszakban:

a) a Releváns kriptoeszköz típusának teljes neve;
b) Fiat pénzzel szemben megvalósult beszerzések esetén a Releváns ügyletek száma, a teljes
kifizetett bruttó összeg és a vonatkozó egységek összesített száma;
c) Fiat pénzzel szemben megvalósult elidegenítések esetén a Releváns ügyletek száma, a teljes
fogadott bruttó összeg, és a vonatkozó egységek összesített száma;

d) más Releváns kriptoeszközökkel szemben megvalósult beszerzések esetén a Releváns ügyletek
száma, teljes piaci értéke, és a vonatkozó egységek összesített száma
;

e) más Releváns kriptoeszközökkel szemben megvalósult elidegenítések esetén a Releváns ügyletek száma, teljes piaci értéke és a vonatkozó egységek összesített száma

f) az Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó lakossági fizetési ügyletek száma, teljes piaci értéke és a vonatkozó egységek összesített száma;
g) az Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó felhasználó részére jóváírt, az A(3)(b) és (d)
albekezdések alá nem tartozó Átutalások esetén mindazon Releváns ügyletek száma, teljes piaci
értéke és az egységek összesített száma az Átutalások típusa szerint csoportosítva, amelyekről az
Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltatónak tudomása van;
h) az Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó felhasználó által végrehajtott, az A(3)(c), (e) és (f)
albekezdések alá nem tartozó Átutalások esetén mindazon Releváns ügyletek száma, teljes piaci
értéke és az egységek összesített száma az Átutalások típusa szerint csoportosítva, amelyekről az
Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltatónak tudomása van; és
i) az Adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó Kriptoeszköz-felhasználó által az Adatszolgáltatásra
kötelezett kriptoeszköz-szolgáltató révén olyan pénztárcák címére végrehajtott Átutalások száma,
teljes piaci értéke és a vonatkozó egységek összesített száma, amely pénztárcák a szolgáltató
tudomása szerint nem kapcsolódnak virtuális eszköz-szolgáltatóhoz vagy pénzügyi intézményhez.
B. Az A(1) albekezdés ellenére a TIN-számot nem kell bejelenteni, ha (i) a TIN-számot nem a
releváns Adatszolgáltatásra kötelezett joghatóság adta ki, vagy ha (ii) a releváns Adatszolgáltatásra
kötelezett joghatóságra vonatkozó helyi jogszabályok értelmében nem kell jelenteni az
Adatszolgáltatásra kötelezett joghatóság által kiállított TIN-számot.
C. Az A(1) albekezdés ellenére a születési helyet csak akkor kell jelenteni, ha az Adatszolgáltatásra
kötelezett kriptoeszköz-szolgáltatóra vonatkozó helyi jogszabályok előírják a születési hely
bekérését és jelentését.

D. Az A(3)(b) és (c) albekezdések értelmében a kifizetett vagy jóváírt összeget a kifizetés vagy jóváírás Fiat pénzben kell jelenteni. Ha az összegek kifizetésére vagy jóváírására többféle Fiat pénzben került sor, az összegeket abban az egyetlen Fiat pénzben kell jelenteni, amelyre az Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltató az egyes Releváns ügyletek időpontjában következetes módon átszámította az ügyletek értékét.
E. Az A(3)(d)–(i) albekezdések teljesítésének céljára, ha az összegek kifizetésére vagy jóváírására többféle Fiat pénzben került sor, az összegeket abban az egyetlen Fiat pénzben kell meghatározni és jelenteni, amelyre az Adatszolgáltatásra kötelezett kriptoeszköz-szolgáltató az egyes Releváns ügyletek időpontjában következetes módon átszámította az ügyletek értékét.
F. A jelentésben meg kell határozni azt a Fiat pénzt, amelyben az egyes összegek adatszolgáltatása megvalósul.

A jogszabálytervezet várhatóan 2026. január 1-el (de ez nem 100%) lép majd hatályba.

Mi várható majd 2026-ban?

A NAV gondolom pár hónap alatt hozzájut majd az eddig külföldön tárolt magyar felhasználókra vonatkozó információkhoz, azokat összeveti a sajátjaival, azután pedig a NAV vezetője (Vágujhelyi Ferenc úr) által anno kifejtett módon várhatóan, ún. „támogató eljárást” indít majd, ha eltérést vél felfedezni az újonnan megkapott és az adózó által benyújtott/be nem nyújtott adatok között. Ez lehetőséget ad az adózónak arra, hogy a NAV rendelkezésére álló adatok alapján – ha így dönt – pótlólag bevallja a korábban kifelejtett kriptojövedelmeket vagy a hibás kalkulációkat helyesbítse.

 

 






Címkék:

dr. Varsányi Károly ügyvéd, a digitalcash.hu oldal szerkesztője, más oldalak vendégírója, blokklánc jogász. Ha kérdésed van a digitális fizetőeszközök vagy a digitális eszközosztályok (tokenek, etc.) kapcsán, akkor írj neki.
Ajánlott bejegyzések
SZÓLJ HOZZÁ

Leave A Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Digitalcash.hu