A Pénzügyminisztérium válasza a digitalcash.hu részére.
-
Szerződr. Varsányi Károly
-
Kommentek3 hozzászólás
-
Kategória
Jelen sorok szerzője szeretné megköszönni mind az Igazságügyi Minisztérium, mind az igazságügyi miniszter, valamint az eljáró osztályvezetők és előadók munkáját, melynek eredményeképpen olvashatják Olvasóink a Pénzügyminisztérium magyarországi kripto szabályozásra vonatkozó elképzeléseit.
Pontosan nem tudom, hogy ki vette megfelelően komolyan a korábbi megkeresésünket, de tény, hogy ezzel az IM is bekerült a korábbi megkereséseinkre normális választ adó intézmények listájára. Így kell ezt csinálni, avagy ilyen kincstári jellegű levelet bármikor elő kell tudni húzni a kalapból. Bizony mondom, hogy fontos dolog azt tudni, hogy ki feleljen a „közönség kapcsolatékért” és ki a „perképviseletért”. Köszönjük még egyszer a válaszlevelet, „biztos, ami biztos” alapon mielőbb szerezzék be az orosz szabályozás törvényszövegét is, valamint hívják meg jelen sorok szerzőjét az alább ismertetett bizottság soraiba, ugyanis NEM értek azzal egyet, hogy várnunk kellene az uniós szabályozásra.
” Tisztelt Jogtanácsos Úr!
Dr. Trócsányi László igazságügyi miniszter úrhoz intézett levelére, megtisztelő bizalmát megköszönve, az alábbi választ adjuk.
Elöljáróban tájékoztatjuk, hogy a Kormány tagjainak feladat és hatásköréről szóló 94/2018. (V.22.) Korm. rendelet 64.§ (1) 10. pontja értelmében a pénzügyminiszter, mint a miniszterelnök gazdaságpolitikáért felelős helyettese a Kormány pénz, tőke, és biztosítási piac szabályozásáért felelős tagja. A fenti rendelet vonatkozó rendelkezése szerint „75.§ (1) A miniszter a pénz, tőke és biztosítási piac szabályozásáért való felelőssége keretében előkészíti a pénz, tőke és biztosítási piacokra, az e piacokon működő piaci szereplőkre, illetve a piacok állami felügyeletére, a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésére és megakadályozására vonatkozó jogszabályokat.”
A fentiek alapján a pénzügyminiszternek, illetve a Tárcájának, a Pénzügyminisztériumnak (a továbbiakban: PM) az álláspontja tekinthető irányadónak elsődlegesen a tárgykörben.
A PM Pénzügyi Szabályozási Főosztálya az Ön megkeresése kapcsán megküldte szakmai álláspontját Tárcánk főosztályának, amelyet irányadónak tekintve – a szakfőosztályunk kérésére – az alábbiakban közlünk Önnel:
A kriptoeszközök esetleges magyarországi szabályozása valóban összetett feladat, a kérdése nem kezelhető önmagában polgári jogi jelenségként.
Jogalkotói részről elmondható, hogy a kriptovaluták alkalmazása nagyon sok veszélyt hordoz magában: így például a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás kockázatát, felügyeleti és fogyasztóvédelmi kérdéseket vagy éppen a kiberbűnözés fenyegetettségét. A vonatkozó hatályos hazai szabályozás alapján egyértelműen kimondható, hogy a kriptovaluták nem minősülnek sem fizetőeszköznek, sem elektronikus pénznek, sem pénzügyi eszköznek, sem pedig készpénz helyettesítő eszköznek.
A kriptovaluták elterjedése, az azokkal való visszaélések azonban mindenképpen lépésre sarkallják a jogalkotókat.
Magyarországon is megkezdődött a kriptoeszközök jogi szabályozásának lehetőségeit vizsgáló munka. A bitcoin és egyéb kriptovaluták jogi, gazdasági, bűnüldözési, pénzmosási és egyéb aspektusait számba vevő és egy esetleges szabályozás kialakítását megvizsgáló munkacsoport került felállításra az MNB, a NAV, a – volt NGM, új nevén – PM és más érdekelt hatóságok bevonásával.
A témakör összetettsége és bonyolultsága okán az egyes résztvevők szakterületük eltérőségéből adódóan különböző szempontból látják a kriptovaluták kérdéskörét: egyfelől az innováció szemszögéből, a lehetőségeket lés a gazdaság élénkítését látva idevonzani a kriptovaluta kibocsátókat, míg pl.: a bűnüldöző hatóságok a pénzmosási eseteket és az adóelkerülés esélyét látva inkább a korlátozás oldaláról közelítenének a kérdéskörhöz.
A kriptoeszközök (az alapjukat képező blokklánc-technológiával együtt) ígéretesek a pénzügyi piacok és infrastruktúrák szempontjából. Alkalmazásuk ugyanakkor kockázatokat is hordoz, ahogyan ez a kriptoeszközök erős volatilitásából, a velük elkövetett csalásokból, valamint a kriptoeszközpiacok működési hiányosságaiból és sérülékenységéből is látható.
Uniós szinten már történtek intézkedések egyes konkrét kockázatok kezelése érdekében. A virtuális pénzek, valamint a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás jelentette fenyegetés és sérülékenység jelentős, illetve különösen jelentős minősítést kapott pénzmosási és terrorizmusfinanaszírozási kockázatokat értékelő bizottsági jelentésekben. 2017 decemberében az európai jogalkotók megállapodtak arról, hogy a pénzmosás elleni irányelv hatályát kiterjesztik a virtuális pénzváltó platformokra, valamint a virtuális pénztárca szolgáltatókra. Az európai felügyelet hatóságok figyelmeztetéseket adtak ki a virtuális pénzek spekulatív piaci környezetére, valamint a kriptoeszközökkel összefüggő egyéb kockázatokra vonatkozóan. Minden ilyen figyelmeztetés rámutat arra, hogy a kriptoeszközökben végrehajtott befektetés kockázatos és a befektetőket jelentős veszteség érheti az ilyen eszközök volatilitása, továbbá a piaci átláthatóság és integritás hiánya, a működési hiányosságok, valamint a kriptoeszközökkel kapcsolatos szolgáltatások és kereskedési helyszínek sérülékenységei miatt.
A kriptovaluták és eszközök kérdéskörének fokozódó intenzitása azonban ezeken felül még további lépések megtételét igénylik.
Az Európai Bizottság 2018 márciusában publikált FinTech Akcióterve a 2018. második félévére vonatkozóan előírja a kriptovaluták fejlődésével kapcsolatos jelentés elkészítését, amely alapjául szolgálhat további esetleges uniós kezdeményezések megtételéhez.
Az Európai Unió Tanácsának 2018. második félévében soros elnökségét betöltő osztrákok is jelezték, hogy prioritásként kívánják kezelni a digitális eszközök kérdését, különösen azok adóztatásának témakörét.
Mindezek mellett más nemzetközi szervezetek, így a Pénzügyi Stabilitási Tanács (Financial Stability Cooperation and Develpoment) is vizsgálják, hogy hogyan lehetne egységes nemzetközi szabályozást kialakítani.
A fentebb kifejtettek okán jelenleg nem igényel azonnali jogalkotói lépést a kriptoeszközök szabályozása, ugyanakkor a trendek folyamatos követése elengedhetetlen.
Felhívjuk szíves figyelmét, hogy a tárgybankésőbbiekben felmerülő esetleges kérdéseivel a PM-hez fordulhat.
Budapest, 2018. július 17.
A levél címzettje hozzájárul a fenti levél más oldalakon történő megjelenéséhez, amennyiben az eredeti levél forrása (digitalcash.hu) megjelölésre kerül.
Ha tetszenek a posztok és szeretnéd támogatni a munkánkat, akkor itt megteheted:
BTC: 1G9ReJJUXqwwtAUCajzUk4GWm6BDWoKCCf
LTC: LPFXf42zHTgT8BAGmi2dgBKMUCpUJyYVxy
DASH: XuD7Am4yoyDh6tR3GdgWpFFMTnkEQ4KP26
ETH: 0xe984642d5f84e2043a535aba5b6c7ff1691ac15b
MONERO: 358a3bac054b9c91dfaf6f5b3a57cd43d92e4d8056127201a64067e55eff0607
Leave A Comment Válasz megszakítása
Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .
Üdvözöljük a blokklánc jogász weboldalán
Címkefelhő
Legfrissebb hozzászólások
- dr. Varsányi Károly - Olvasói vélemény az ex InLock korai kifizetésről.
- Gábor - Olvasói vélemény az ex InLock korai kifizetésről.
- dr. Varsányi Károly - Olvasói vélemény az ex InLock korai kifizetésről.
- dr. Varsányi Károly - Olvasói vélemény az ex InLock korai kifizetésről.
- tonyesz - Olvasói vélemény az ex InLock korai kifizetésről.
Archívum
- 2023. március (21)
- 2023. február (12)
- 2023. január (19)
- 2022. december (14)
- 2022. november (20)
- 2022. október (15)
- 2022. szeptember (13)
- 2022. augusztus (10)
- 2022. július (13)
- 2022. június (12)
- 2022. május (17)
- 2022. április (14)
- 2022. március (8)
- 2022. február (9)
- 2022. január (17)
- 2021. december (12)
- 2021. november (15)
- 2021. október (15)
- 2021. szeptember (20)
- 2021. augusztus (20)
- 2021. július (18)
- 2021. június (32)
- 2021. május (26)
- 2021. április (32)
- 2021. március (24)
- 2021. február (21)
- 2021. január (29)
- 2020. december (26)
- 2020. november (25)
- 2020. október (31)
- 2020. szeptember (25)
- 2020. augusztus (23)
- 2020. július (21)
- 2020. június (14)
- 2020. május (12)
- 2020. április (13)
- 2020. március (14)
- 2020. február (7)
- 2020. január (10)
- 2019. december (16)
- 2019. november (12)
- 2019. október (14)
- 2019. szeptember (15)
- 2019. augusztus (18)
- 2019. július (20)
- 2019. június (25)
- 2019. május (21)
- 2019. április (20)
- 2019. március (23)
- 2019. február (18)
- 2019. január (24)
- 2018. december (19)
- 2018. november (22)
- 2018. október (21)
- 2018. szeptember (25)
- 2018. augusztus (19)
- 2018. július (19)
- 2018. június (18)
- 2018. május (24)
- 2018. április (21)
- 2018. március (19)
- 2018. február (20)
- 2018. január (27)
- 2017. december (22)
- 2017. november (23)
- 2017. október (22)
- 2017. szeptember (23)
- 2017. augusztus (30)
- 2017. július (26)
- 2017. június (23)
- 2017. május (23)
- 2017. április (9)
3 hozzászólás
Hát ha forex-szel kapcsolatos idén bevezetett szabályozásra gondolunk, akkor sok jót nem várhatunk a bürokrata seggfejektől.
2018-08-08 at 14:08[…] eredeti írás a szerző saját blogján, a DigitalCash.hu oldalon jelent meg. A szerző további írásai a […]
2018-08-09 at 04:25[…] kerestem a Nemzetgazdasági Minisztériumot, de ők nem voltak egyáltalán együttműködőek. A Pénzügyminisztérium már normálisabban állt hozzá, más kérdés, hogy sajnos szabályozási szempontból azóta sem […]
2020-04-03 at 18:37