3 kérdés a token alapú CBDC-vel kapcsolatban.
-
Szerződr. Varsányi Károly
-
Kommentek2 hozzászólás
-
Kategória
Tegnap írtuk az államtól független fizetési rendszer és fizetőeszköz koncepciójáról, ami kétségtelenül káprázatos dolog.
Azonban kodifikációra hajló ügyvédként a saját területünket nézve is vannak örvendetes fejlemények a jog világában is. Attól, hogy a válaszok még nem születtek meg rájuk, vannak ilyenek. Remélhetőleg nemsokára lesznek válaszok is.
Hogy is fogalmaztuk ezt meg ügyvédi honlapunkon?
“A jog, a gazdaság és a pénz XXI. századi átalakulását a technológia hajtja. A Programozható gazdaság és a Pénz 2.0 előbb-utóbb mindenki életére hatást fog gyakorolni. A jogrendszer és benne a jogi hivatás át fog alakulni. Ügyvédként és blokklánc jogászként is követem ezt a folyamatot angol és magyar nyelven is.”
Ha most átnézünk a másik oldalra, jelesül a digitális jegybankpénz oldalára, a saját szakmánkat tekintve ott is izgalmas dolgokat találunk. (Még egy kriptópénzekkel való összevetés kapcsán is, hiszen régóta tudjuk, hogy minden központi banknak van egy kis esetecskéje a digitális jegybankpénzzel.)
Hogy miért? Mert egy CBDC esetleges kibocsátása természetesen kérdéseket vet fel az a magánjog és a közjog területén is (lásd: tulajdonjog, nemzetközi magánjog, a szerződések szabályai, a pénzügyi jog és benne az adójog, a fizetési rendszerek és az elszámolásokkal kapcsolatos törvények, a fizetésképtelenséggel kapcsolatos törvények, és a mindent átható adatvédelmi rendelkezések).
Ha a 2 féle CBDC közül (ti: számla alapú és token alapú) közül a token alapú kapna bizalmat jegybanki részról, akkor 3 fontos kérdés kapásból megoldandó jogi szempontból is.
Először is a jelenlegi törvények szerint a legtöbb országban nem minősülne valutának egy token alapú CBDC, mivel ez a jogi kategória eddig jellemzően a fizikai bankjegyekre és fémérmékre volt fenntartva. Elméletileg a monetáris törvény egy törvényi reformmal behozhatja pénznemként token alapú CBDC-t, de a törvényes fizetőeszköz státusz kiosztása nem lehetséges, mindaddig, amíg a népesség széles rétegei nincsenek abban a helyzetben, hogy technikailag megkapják az ilyen fizetőeszközt.
Másodszor, mivel a token alapú CBDC a magánjog alapján nem rendelkezik egyértelmű státusszal, így amíg nem történik meg – az általam sürgetett – jogi kodifikáció, nehéz kiterjeszteni a tokenre azokat a magánjogi kiváltságokat, amelyeknek a jogrendszerek tulajdonítanak a forgalom elősegítése céljából a törvényes fizetőeszközöknek.
Harmadszor, felmerül a büntetőjogi védelem biztosítása az (elektronikus) hamisítás és egyéb visszaélések ellen.
Ezeket a kérdéseket illő lenne minél előbb átgondolni.
Leave A Comment Válasz megszakítása
Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .
Üdvözöljük a blokklánc jogász weboldalán
Legfrissebb bejegyzéseink
Címkefelhő
Legfrissebb hozzászólások
- dr. Varsányi Károly - Olvasói vélemény az ex InLock korai kifizetésről.
- atti - Olvasói vélemény az ex InLock korai kifizetésről.
- dr. Varsányi Károly - 2 kérdés az ex InLock Vigiler.io kapcsán.
- Sobrijozska - 2 kérdés az ex InLock Vigiler.io kapcsán.
- dr. Varsányi Károly - Aranyvízum? Miért nem Bitcoin alapon?
Archívum
- 2024. október (10)
- 2024. szeptember (26)
- 2024. augusztus (27)
- 2024. július (25)
- 2024. június (16)
- 2024. május (21)
- 2024. április (23)
- 2024. március (24)
- 2024. február (25)
- 2024. január (24)
- 2023. december (24)
- 2023. november (28)
- 2023. október (13)
- 2023. szeptember (26)
- 2023. augusztus (13)
- 2023. július (15)
- 2023. június (15)
- 2023. május (12)
- 2023. április (11)
- 2023. március (21)
- 2023. február (12)
- 2023. január (19)
- 2022. december (14)
- 2022. november (20)
- 2022. október (15)
- 2022. szeptember (13)
- 2022. augusztus (10)
- 2022. július (13)
- 2022. június (12)
- 2022. május (17)
- 2022. április (14)
- 2022. március (8)
- 2022. február (9)
- 2022. január (17)
- 2021. december (12)
- 2021. november (15)
- 2021. október (15)
- 2021. szeptember (20)
- 2021. augusztus (20)
- 2021. július (18)
- 2021. június (32)
- 2021. május (26)
- 2021. április (32)
- 2021. március (24)
- 2021. február (21)
- 2021. január (29)
- 2020. december (26)
- 2020. november (25)
- 2020. október (31)
- 2020. szeptember (25)
- 2020. augusztus (23)
- 2020. július (21)
- 2020. június (14)
- 2020. május (12)
- 2020. április (13)
- 2020. március (14)
- 2020. február (7)
- 2020. január (10)
- 2019. december (16)
- 2019. november (12)
- 2019. október (14)
- 2019. szeptember (15)
- 2019. augusztus (18)
- 2019. július (20)
- 2019. június (25)
- 2019. május (21)
- 2019. április (20)
- 2019. március (23)
- 2019. február (18)
- 2019. január (24)
- 2018. december (19)
- 2018. november (22)
- 2018. október (21)
- 2018. szeptember (25)
- 2018. augusztus (19)
- 2018. július (19)
- 2018. június (18)
- 2018. május (24)
- 2018. április (21)
- 2018. március (19)
- 2018. február (20)
- 2018. január (27)
- 2017. december (22)
- 2017. november (23)
- 2017. október (22)
- 2017. szeptember (23)
- 2017. augusztus (30)
- 2017. július (26)
- 2017. június (23)
- 2017. május (23)
- 2017. április (9)
2 hozzászólás
Ezekszerint a harmadik kérdés utalva.
2020-12-08 at 18:23Ha ma Magyarországon meghackelek egy kriptovalutát akkor
Engem nem lehet pénzhamisítással vádolni?
(Gondolom azért valami [nagyértékű] csalás ki lehetne szabni.
És ha nem hagyom el az országot, akkor csak Magyarországon foghatnak perbe? )
Sem a Btk. 389.§ szerinti pénzhamisítással, sem a 392.§ szerinti készpénz helyettesítő fizetőeszköz hamisításával nem lehetne eredményesen megvádolni jelenleg, mert nem férne bele a tényállásba, nem lenne tányállásszerű sem (felbújtó, bűnsegéd).
2020-12-08 at 20:03