Elenyészik az ún. Chevron doktrína.
-
Szerződr. Varsányi Károly
-
Kommentek0 Komment
-
Kategória
Egész pontosan hatályon kívül helyezték, mert valószínűleg meghaladottá vált a mostani jogi álláspont szerint, azaz a továbbiakban nem tekintik irányadónak ezen iránymutatást az Egyesült Államokban, melyet magasabb bírói fórumok már 2016 óta nem igazán tekintettek irányadónak a gyakorlatban sem, de alacsonyabb bírósági szinteken azért rendszeresen hivatkoztak rá és irányadónak tartották.
Mi is írtunk korábban róla, méghozzá azon tekintetben, hogy a Chevron doktrína elenyészésével kikerülhetnek a különféle jog(kérdés)értelmezési kérdései a kriptónak a SEC hatásköréből és úgy látszik, hogy ez nem egy egyedi döntés, hanem általános vélekedés volt a jogalkalmazók körében, ugyanis nemrégiben az amerikai Legfelsőbb Bíróság hatályon kívül helyezte azt a 40 éves döntést, amely megkönnyítette a szövetségi kormány számára a környezet, a közegészségügy, a munkahelyi biztonság és a fogyasztóvédelem, stb szabályozását, akként, hogy a szabályozó hatóságok kezébe tette le a jogértelmezési kérdések eldöntését.
Most a bíróság hat konzervatív bírája hatályon kívül helyezte a Chevron néven ismert 1984-es határozatot, amely régóta a konzervatívok célpontja volt egyébként és akiket éppúgy motivált a szabályozó állam gyengítése, mint a szociális kérdések, köztük pl. az abortusz kérdésköre. A liberális bírók ellenvéleményt képviseltek, de le lettek szavazva.
A Chevron doktrína lényege ugye az volt, hogy amikor a Kongresszus nem nyilvánul meg, vagy nem egyértelműen, vagyis kétértelműen dönt egy adott jogszabály végrehajtására vonatkozó konkrét szabály kapcsán, akkor jöjjenek a különböző szabályozó hatóságok és nyilvánuljanak meg a kérdésben. „A bírák nem szakértők bizonyos területeken, és nem részei egyik politikai kormányzatnak sem” – írta 1984-ben John Paul Stevens bíró, megmagyarázva, miért kellene korlátozott szerepet játszaniuk a bíráknak a döntésekben.
Mostantól viszont a bíróságoknak nem kell többé a kormányzat alá tartozó hatóságok jogszabály-értelmezéséhez tartaniuk magukat. Ahogy írtuk korábban: „Ezzel szemben mi van most? A jogi precedens kialakulóban van. A Kongresszusnál, vagy még inkább a Bíróságoknál pattog a labda.
Ez az ügy az – a konzervatívok uralta bíróság általi – eddigi legvilágosabb és legmerészebb tagadása volt annak, amit a szabályozás kritikusai az ún. közigazgatási államnak neveztek. Ennek megfelelően nem is egyértelmű döntés született, voltak, akik ellenezték a döntést, de mindhiába.
A 2 tábor abban a kérdésben nem értett egyet, hogy kell vagy nem kell a bíráknak a saját ítélőképességükre hagyatkozniuk szakkérdésekben? Az egyik tábor szerint nem lehet egyoldalúan ráhagyni ezen kérdések eldöntését a szabályozó hatóságokra, a másik szerint viszont nagyon is így kellene eljárni.
Hogy jobban értsük a dilemmát, le kell írjam, hogy ezt a vitát itthon (Mo.) a jogkérdés- ténykérdés-szakkérdés kérdéskörökben tudjuk értelmezni, azaz, mi minősül jogkérdésnek, mi minősül ténykérdésnek és mi minősül szakkérdésnek?
A klasszikus meghatározás szerint jogkérdés (quaestio juris), valamely tényleges viszonynak jogi megítélése, ellentétben a ténykérdéssel (quaestio facti), mely a megítélés tárgyát képező ténynek, tényállásnak megállapítására vonatkozik. A szakkérdés pedig valamely viszonynak szakmai megítélése, de nem feltétlen azonos a szakmai ténykérdéssel, mely a megítélés tárgyát képező szakmai ténynek, tényállásnak megállapítására vonatkozik.
Nem állítom, hogy amennyiben van szakértői vélemény Magyarországon, úgy a bírósági döntések csak és kizárólag azokon alapulnak, de azt igen, hogy igencsak megalapozzák a bírák, mint jogi szakértők döntését, ezáltal elfogadható azon nézet (lásd pl: Bányai István), hogy a szakértők már nem ténytanúnak, hanem ténybírónak minősülnek, akik együttműködnek a jogi szakértővel (bíró) és ezen együttműködésből születik meg aztán a bírói ítélet.
(Az megint egy külön kérdés, hogy a más eljárásban született szakértői véleményt mennyire szívesen teszik vagy nem teszik a bizonyítási eljárás anyagává az egyes bíróságok itthon, illetve hogyan hivatkoznak mondjuk jogkérdésre a szakkérdés helyett egyes bíróságok egy esetleges perújítás kapcsán és próbálják áttolni az egyik területről a másikra az eldöntendő kérdést (ti: szakkérdésből jogkérdéssé), annak érdekében, hogy ne kelljen adott esetben a perújítási kaput megnyitni. Erre én csak azt tudom mondani, hogy, ami szakkérdés, az maradjon is szakkérdés, a perújítás arra lett „kitalálva”, hogy amennyiben eredményezheti a kedvezőbb határozatot, úgy éljenek vele a jogorvoslatot kereső felek, függetlenül attól, hogy mikor született meg pl. a szakértői vélemény.)
Ezzel a döntésével az LB-nek a bíróságok és nem a szabályozó hatóságok lesznek a végső szabályalkotók az USA-ban a szakkérdésekben is, kezdve a gyógyszerek engedélyezésétől, a közlekedési szabályokon át az élelmiszer-biztonságig – mindezt az adott kor által megkövetelt szükséges tudományos és technikai ismeret és szaktudás nélkül.
Azon túl, amit minden gyakorló jogász érez (ti: wtf?) ezen döntés nemcsak azt jelenti, hogy a Legfelsőbb Bíróság korlátozta a végrehajtó hatalomnak a szabályozás(ok) kialakítására és betartatására vonatkozó hatáskörét, hanem azt is, hogy a tagállami bíróságok egymáshoz képest másként láthatják és másként is ítélhetik meg – szó szerint – a különböző szakkérdéseket tagállamonként, ami aztán némileg kaotikus viszonyokat hozhat, ti: ami az egyik államban elfogadott és megengedett, az a másikban nem megengedett vagy éppenséggel tilalmazott.
Ha mindent IS meg lehet támadni majd bírósági úton, amit eddig a szabályozó hatóság kitaposott vagy amiről döntött korábban, az érdekes jogi és gazdasági helyzetet (hogy mást ne mondjak: elhúzódást) fog majd teremteni, amellett, hogy komoly veszélye(ke)t jelent abban a vonatkozásban, hogy a gazdasági lobby csoportok közvetlen utat keresnek majd a bírák, azaz az igazságszolgáltatás, mint hatalmi ág felé.
Leave A Comment Válasz megszakítása
Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .
Üdvözöljük a blokklánc jogász weboldalán
Legfrissebb bejegyzéseink
Címkefelhő
Legfrissebb hozzászólások
Archívum
- 2024. december (4)
- 2024. november (26)
- 2024. október (23)
- 2024. szeptember (26)
- 2024. augusztus (27)
- 2024. július (25)
- 2024. június (16)
- 2024. május (21)
- 2024. április (23)
- 2024. március (24)
- 2024. február (25)
- 2024. január (24)
- 2023. december (24)
- 2023. november (28)
- 2023. október (13)
- 2023. szeptember (26)
- 2023. augusztus (13)
- 2023. július (15)
- 2023. június (15)
- 2023. május (12)
- 2023. április (11)
- 2023. március (21)
- 2023. február (12)
- 2023. január (19)
- 2022. december (14)
- 2022. november (20)
- 2022. október (15)
- 2022. szeptember (13)
- 2022. augusztus (10)
- 2022. július (13)
- 2022. június (12)
- 2022. május (17)
- 2022. április (14)
- 2022. március (8)
- 2022. február (9)
- 2022. január (17)
- 2021. december (12)
- 2021. november (15)
- 2021. október (15)
- 2021. szeptember (20)
- 2021. augusztus (20)
- 2021. július (18)
- 2021. június (32)
- 2021. május (26)
- 2021. április (32)
- 2021. március (24)
- 2021. február (21)
- 2021. január (29)
- 2020. december (26)
- 2020. november (25)
- 2020. október (31)
- 2020. szeptember (25)
- 2020. augusztus (23)
- 2020. július (21)
- 2020. június (14)
- 2020. május (12)
- 2020. április (13)
- 2020. március (14)
- 2020. február (7)
- 2020. január (10)
- 2019. december (16)
- 2019. november (12)
- 2019. október (14)
- 2019. szeptember (15)
- 2019. augusztus (18)
- 2019. július (20)
- 2019. június (25)
- 2019. május (21)
- 2019. április (20)
- 2019. március (23)
- 2019. február (18)
- 2019. január (24)
- 2018. december (19)
- 2018. november (22)
- 2018. október (21)
- 2018. szeptember (25)
- 2018. augusztus (19)
- 2018. július (19)
- 2018. június (18)
- 2018. május (24)
- 2018. április (21)
- 2018. március (19)
- 2018. február (20)
- 2018. január (27)
- 2017. december (22)
- 2017. november (23)
- 2017. október (22)
- 2017. szeptember (23)
- 2017. augusztus (30)
- 2017. július (26)
- 2017. június (23)
- 2017. május (23)
- 2017. április (9)