Az SZTFH tájékoztatása kriptoeszközök kapcsán.
-
Szerződr. Varsányi Károly
-
Kommentek4 hozzászólás
-
Kategória
Az eredeti történet kapcsán megszületett az SZTFH-nak egy tájékoztatása, amit az alábbiakban közlünk és ami szerintem még mindig nem ad kérdést a MICA szerinti teljesen közvetítő mentes ún. DeFi-s megoldásokra, meg, hogy mi az a profil-alkotás ilyen esetekben, illetve a kriptoeszköz-átváltás kriminalizációjának kérdéseire (pl: ki fogja ezeket nyomozni?), de az ugye nem hivatali hatáskör és kompetencia, ha jól gondolom.
„A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) nem felel és az aktuális jogszabályváltozások következtében sem fog felelni a kriptovaluták felügyeletéért, ugyanis az nem tartozik a hatáskörébe. A kriptoeszközök piacáról szóló törvény alapján a kriptoeszköz-szolgáltatók felügyeletét Magyarországon törvény eltérő rendelkezése hiányában a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos feladatkörében eljáró Magyar Nemzeti Bank látja el. A területet érintő jogszabály-módosítások révén az SZTFH számára új feladatként nem a kriptoeszköz-szolgáltatók, hanem a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatók felügyelete jelentkezik. A rájuk vonatkozó törvényi rendelkezéseket alkalmazni azonban csak kellő felkészülési idő után, a rendeleti részletszabályok megalkotását követően kell.
A törvénymódosításra azért volt szükség, mert az európai uniós szabályozás nagy hangsúlyt helyez a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelemre, a virtuáliseszköz-átruházások nyomon követhetőségére. A 2023/1113 (EU) rendelet kifejezetten előírja a virtuáliseszköz-szolgáltatók megfelelő ügyfél- és ügyletazonosítási kötelezettségét, valamint a kriptoeszköz-automaták vonatkozásában a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem követelményrendszerének történő hangsúlyos és kifejezett megfeleltetés szükségességét. Az anonimitás és az ismeretlen eredetű ügyletek lehetősége miatt az érintettek különösen ki vannak téve a bűncselekmény céljából elkövetett visszaélés kockázatának. Az új törvényi szabályozás ezen kockázatok visszaszorítása érdekében született meg.
A Magyarország versenyképességének javítása érdekében egyes törvények módosításáról szóló 2025. évi LXVII. törvény – a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatóságáról szóló 2021. évi XXXII. törvény módosításával – az SZTFH feladatává tette a kriptoeszközök piacáról szóló 2024. évi VII. törvény (Kriptotv.) szerinti kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatók felügyeletét.
A ma hatályba lépett törvényi rendelkezés felhatalmazza az SZTFH elnökét, hogy a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltató engedélyezési eljárásának részletes szabályait – ideértve az ilyen szolgáltatás végzésének személyi, tárgyi, technikai, informatikai, biztonsági, valamint gazdasági feltételeire vonatkozó szabályokat is – végrehajtási rendelet keretein belül megalkossa. A törvényi szabályokat e végrehajtási rendelet kihirdetését követő 60. naptól kell alkalmazni, így a piaci szereplők elegendő idővel fognak rendelkezni a rendelet szabályainak megismerésére és alkalmazására.
Ugyanakkor fontos megjegyezni, hogy az SZTFH új hatásköre nem általánosságban a kriptovaluták, de még csak nem is a kriptoeszköz-szolgáltatók felügyeletét, pusztán a kriptoeszköz-átváltást validáló szolgáltatók felügyeletét fedi le.
Maga a kriptoeszköz-átváltási szolgáltatás validálása egy új feladat, melyet eddig a Kriptotv. nem tartalmazott. Célja, hogy a kriptoeszköz pénzre vagy más kriptoeszközre történő átváltására a jövőben csak az ügyfél és az ügylet eredményes azonosításának elvégzését követően kerülhessen sor. A validálás elemeit a Kriptotv. szabályozza, része például a kriptoeszköz eredetének vizsgálata, a kriptoeszköz tárolására alkalmas eszköz vagy pénztárca tulajdonjogának ellenőrzése.”
Forrás: itt.
Leave A Comment Válasz megszakítása
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Üdvözöljük a blokklánc jogász weboldalán
Legfrissebb bejegyzéseink
Címkefelhő
Legfrissebb hozzászólások
Archívum
- 2025. július (17)
- 2025. június (25)
- 2025. május (32)
- 2025. április (23)
- 2025. március (28)
- 2025. február (16)
- 2025. január (30)
- 2024. december (25)
- 2024. november (26)
- 2024. október (23)
- 2024. szeptember (26)
- 2024. augusztus (27)
- 2024. július (25)
- 2024. június (16)
- 2024. május (21)
- 2024. április (23)
- 2024. március (24)
- 2024. február (25)
- 2024. január (24)
- 2023. december (24)
- 2023. november (28)
- 2023. október (13)
- 2023. szeptember (26)
- 2023. augusztus (13)
- 2023. július (15)
- 2023. június (15)
- 2023. május (12)
- 2023. április (11)
- 2023. március (21)
- 2023. február (12)
- 2023. január (19)
- 2022. december (14)
- 2022. november (20)
- 2022. október (15)
- 2022. szeptember (13)
- 2022. augusztus (10)
- 2022. július (13)
- 2022. június (12)
- 2022. május (17)
- 2022. április (14)
- 2022. március (8)
- 2022. február (9)
- 2022. január (17)
- 2021. december (12)
- 2021. november (15)
- 2021. október (15)
- 2021. szeptember (20)
- 2021. augusztus (20)
- 2021. július (18)
- 2021. június (32)
- 2021. május (26)
- 2021. április (32)
- 2021. március (24)
- 2021. február (21)
- 2021. január (29)
- 2020. december (26)
- 2020. november (25)
- 2020. október (31)
- 2020. szeptember (25)
- 2020. augusztus (23)
- 2020. július (21)
- 2020. június (14)
- 2020. május (12)
- 2020. április (13)
- 2020. március (14)
- 2020. február (7)
- 2020. január (10)
- 2019. december (16)
- 2019. november (12)
- 2019. október (14)
- 2019. szeptember (15)
- 2019. augusztus (18)
- 2019. július (20)
- 2019. június (25)
- 2019. május (21)
- 2019. április (20)
- 2019. március (23)
- 2019. február (18)
- 2019. január (24)
- 2018. december (19)
- 2018. november (22)
- 2018. október (21)
- 2018. szeptember (25)
- 2018. augusztus (19)
- 2018. július (19)
- 2018. június (18)
- 2018. május (24)
- 2018. április (21)
- 2018. március (19)
- 2018. február (20)
- 2018. január (27)
- 2017. december (22)
- 2017. november (23)
- 2017. október (22)
- 2017. szeptember (23)
- 2017. augusztus (30)
- 2017. július (26)
- 2017. június (23)
- 2017. május (23)
- 2017. április (9)
4 hozzászólás
Mint laikus kérdezném: a fentieket úgy kell értelmezni, hogy
2025-07-02 at 20:251. Augusztus vége/szeptember elejéig magánszemélyek továbbra is vásárolhatnak/válthatnak kriptot fiatra és/vagy kriptora bármilyen CEX-en törvényesen
2.Az SZTFH majd kidolgoz egy végrehajtási rendeletet, és annak megjelenése után indul a 60 napos határidő, addig (legfeljebb október végéig) magánszemélyek a magyar jogszabályokkal összhangban használhatnak bármilyen CEX-et
3. A fentiek valamelyike, de kizáróla MiCA-liszensszel rendelkező CEX-et lehet addig is használni magánszemélyeknek
4. Egyik sem, a jogbizonytalanság miatt július elseje óta nincs legális módja a kriptovásárlásnak/-váltásnak.
Bónuszkérdés: ha az első 3 lehetőség egyike a helytálló (az SZTFH értelmezése szerint), létezik olyan hatóság, akik a jogszabályt máshogy értelmezve mégis eljárást indíthatnak vagy az SZTFH álláspontja a mérvadó?
Köszönöm előre is a válaszodat.
Az életszerűség alapján adnám meg a válaszaimat, mint természetes személy.
1) Igen
2) Várhatóan igen.
3) Amely szolgáltatónak az MNB honlapján (intézménykereső) nyilvántartottak szerint van MICA „engedélye” azon szolgáltatót korlátozás nélkül lehet jelenleg használni.
4) Van legális módja, az SZTFH-s vh. rendelet nem került kidolgozásra, azaz tartalommal megtöltésre.
5) Itt nem annyira az eljárások megindításai a veszélyesek, hanem a magyar pénzforgalmi szolgáltatók igénybevételének korlátozása (lásd még: validált kripto váltásból/szolgáltatótól érkezzenek hozzájuk a pénzek)
Remélem tudtam segíteni válaszaimmal.
Üdvözlettel: dr. V.K.
2025-07-03 at 08:46Köszönöm a gyors és részletes választ.
2025-07-03 at 16:27Igazán nincs mit, ha tudok, válaszolok a kérdésekre.
2025-07-04 at 12:56